Transformasjon og innovasjon er ofte vanskelig å oppnå. I sin nylig avlagte doktorgrad forsker Svein Børge Hoftun på hvorfor det er slik. Det ultrakorte svaret er: Fordi det handler om mennesker og identitet. Han tar utgangspunkt i egne erfaringer og reflekterer over praksisen og vanenes sammenbrudd, som noen ganger må til for at endring skal skje.

Hoftun har rollen som innovatør i en offentlig organisasjon og møter ofte på såkalt “motstand” mot endring. Denne motstanden kan være praktikernes bedømmelse av løsninger som de skjønner ikke vil virke i sin kontekst. Men det kan også handle om at de foreslåtte innovasjonene oppleves som en trussel mot måtene vi gjør ting på her hos oss og i vår profesjon. Praksisen vår er nært knyttet til hvem vi opplever oss selv som, og innovasjoner kan dermed oppleves som en trussel mot vår identitet. Skal vi endre praksis, krever dette dermed en slags re-imaginasjon av selvet. Refleksive prosesser mellom praktikere og innbyggere/brukere/kunder kan bidra til legge til rette for transformasjon.

I sitt innlegg vil han dele erfaringer fra innovatørenes emosjonelle sammenbrudd. Han vil også ha et skjevt blikk mot idealiseringen av innovasjon, som ofte sees som per definisjon «godt». Godt for hvem?

Foredragsholder: Svein Børge Hoftun, avdelingsdirektør for HR og utvikling i Bydel Nordre Aker/PhD/forfatter.

Sted: Oslo, Drammensveien 44